Dinsdag 30 mei Belleville-Lyon 60 km - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Emmen-Barcelona - WaarBenJij.nu Dinsdag 30 mei Belleville-Lyon 60 km - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Emmen-Barcelona - WaarBenJij.nu

Dinsdag 30 mei Belleville-Lyon 60 km

30 Mei 2017 | Frankrijk, Lyon

Vandaag hebben we Lyon bereikt. Hoera, niet gek voor deze twee "oudjes"
Vanmorgen na een uitstekend ontbijt en inkopen voor onderweg bij de Intermarche aan de overkant, zijn we om half tien op de fiets gestapt. We hadden het plan ff bij het station langs te fietsen om wat info op te vragen over de mogelijkheden om een stuk(je) per trein af te leggen van de route, maar het station lag wel érg ver de verkeerde kant op. Dus toch maar de route weer opgepikt, vlakbij het hotel. Het wordt vandaag opnieuw erg warm. Het eerste deel loopt vlak langs de Saône, het pad is in slechte conditie. Veel leem met grit (slecht voor de banden) en heel veel diepe kuilen. Het is mooi om de grote schepen voorbij te zien varen op de brede rivier. Het is trouwens wel rustig met de scheepvaart, meer beroepsvaart dan pleziervaart. Na ca 20 km worden we weer eens de heuvels ingestuurd voor een mooie omleiding langs rustige wegen, helaas betekende dat ook wél weer klimmen. ☺️ Na enkele km. fietsten kwamen we weer langs de oever en dat bleef zo tot Lyon. Vanmiddag in Lyon achter de info voor de trein aangegaan. In ons boek staat dat Lyon een ramp is om te fietsen, en dat klopt helemaal. Druk verkeer met officieel wel fietspaden op de weg geschilderd, maar daar wordt weinig rekening mee gehouden. Ook de aanwijzingen voor bijv. de Office du Tourisme wordt 1 maal aangegeven en daarna mogen we het zelf uitzoeken. Soms houdt de weg gewoon ff helemaal op....zoek het maar uit. Na wat vragen gelukkig ook de Tourist I gevonden en een hotel geregeld. We hebben geluk, het kantoor van de Franse NS, de SNFC, is hier ook vlakbij. Mazzelen dus. We ontdekken al snel dat het Franse treinen netwerk wel ff anders is dan in Nederland. Weinig gewone doorgaande treinen, veel TGV's, maar daar mogen en kunnen geen fietsen in. Uiteindelijk heeft een aardige dame een mooie reis voor ons gepland. We gaan via Avignon naar Nimes en dan naar Alès. Uiteindelijk toch zo'n 240 km, dat schiet aardig op. Iig omzeilen we daarmee in deze hitte de stevige klimpartijen in de Ardèche.
Daarna was het door alle éénrichting verkeer en opstakels op de weg, nog een hele toer om ons hotel te vinden. IBIS, basic maar prima. Vanavond gezellig en lekker op een terrasje gegeten. Het is buiten nog steeds heel warm en zwoel, het koelt nog steeds niet af.
Het zal morgenochtend nog best een toer worden om met de beladen fietsen in het spitsuur op tijd de trein te halen...dus vroeg opstaan. De trein gaat om 9.20. We nemen er royal een uur voor. Dat Moët zeker Lukens. Morgen learn jullie hoe het allemaal gegaan en gelukt is.

• 30 Mei 2017 - 21:23

Tinek En Dick:

Leuk om jullie toch zo enigszins mee te mogen beleven!
    Razend knap in deze temperaturen, respect!!

• 31 Mei 2017 - 19:26

Wilhelmine En Johan:

Hallo Frans en Bernadette,
    De "oudjes" doen het goed zeg. In die hitte en al zover gefietst.
    Toch wel spannend en bovendien leuk om zo'n fietsvakantie te maken.
    Maar ik lees dat het goed gaat, fantastisch, zeker na die vervelende lente.
    Die zijn jullie weer helemaal te boven.
    Morgen een stukje treinen en dan weer verder fietsen.
    Geniet ervan.
    Wij hebben een hele mooie vakantie gehad in Griekenland. Een aanrader.
    Wij wensen jullie nog een mooie vakantie, we volgen het.
    Succes en veel plezier, Wilhelmine en Johan.

• 31 Mei 2017 - 20:25

Dieuwke:

Bernadette en Frans, jullie zijn toppers! Petje af, hoor!